Het derde artikel uit ons relatiemagazine 2022 is een interview met onze docent van de ontwerpklas: Joselien Eijkelenboom op locatie Lariks. Lees het gehele interview hieronder!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ONTWERPEN, EEN VAK APART

Sinds een aantal jaren wordt op CS Vincent van Gogh het vak ‘ontwerpen’ gegeven. Als leerling in de brugklas op de havo krijg je een halfjaar lang elke week een blokuur waarin je kennismaakt met ontwerpen. Bij ontwerpen combineren we het technische ontwerpen van het vak natuurkunde met het beeldend ontwerpen van kunstvak beeldende vorming. Techniek is hier de grootste gemene deler. In de tweede en derde klas krijg je ontwerpen vakoverstijgend bij natuurkunde en handvaardigheid.

Een huis laten drijven?
Het ontwerp van een drijvend huis; zo maar één van de voorbeelden waarmee leerlingen aan de slag gaan. Bij het ontwerp daarvan komen allerlei belangrijke dingen aan bod. Zo
moet het natuurkundig allemaal kloppen. Het huis moet drijven, niet zweven of zinken en niet kantelen. Hoe doe je dat? Daarnaast leer je ook hoe je een huis kunt ontwerpen zodat het mooi genoeg is om in te wonen.

Het vak levert echt een breed perspectief op de mogelijkheden die leerlingen in de toekomst hebben. Je doorloopt alle fasen van het ontwerpproces, van een eerste gedachte tot een gebouwd eindproduct. Je oefent met het werk van de architect, de werktuigbouwkundige en de kunstenaar. Zo kun je je op het ontwerpen storten en in een prettige flow komen. Jij en je klasgenoten zijn dan niet aan het aanmodderen, maar echt aan het werk.

Projectwerk is samenwerken

Bij dit vak moet je veel samenwerken, waardoor je leert om tijdens een project belangrijke dingen af te stemmen met elkaar. Door goed te overleggen met anderen, word je ook flexibeler. Zo kun je leren om zaken vanuit verschillende standpunten te bekijken.

Als school proberen we leerlingen met verschillende sterketalenten bij elkaar in een team te zetten. Zo kunnen ze elkaar aanvullen op de sterke punten en leren ze van elkaar op de vlakken waar ze minder talent voor hebben. In het vak proberen we ook de waarde van kunst mee te geven, iets wat nog wel eens over het hoofd gezien wordt. Door het technisch ontwerpen van natuurkunde te combineren met het beeldend ontwerpen van
kunstvak beeldende vorming ervaar je dat deze twee disciplines elkaar aanvullen.

Voor het vak ontwerpen wordt er ook samengewerkt met de bieb voor 2D ontwerpen. In de derde klas wordt er samengewerkt met JackLab in De Nieuwe Kolk in Assen. Leerlingen gaan daar vakoverstijgend aan de slag met het ontwerpen van bijvoorbeeld
een lamp, waarvan de onderdelen gelaserd worden.

Duurzaam ontwerpen
Bij het vak ontwerpen wordt ook gedacht aan de duurzaamheid van de ontwerpen die je maakt. Hoe zorg je ervoor dat je een mooi en technisch goed product oplevert, dat ook nog eens goed is voor onze wereld en het milieu. Als leerling leer je bij ontwerpen ook
het vakmanschap te zien. Hoeveel tijd en aandacht er bijvoorbeeld gaat zitten in het ontwerpen van een bank of een stoel. Doordat leerlingen zelf in aanraking komen met het creëren van objecten, leren ze ook de kwaliteit van vakmanschap kennen. Daardoor kunnen leerlingen er eerder voor kiezen om een product van goede kwaliteit te kopen, in plaats van een goedkopere variant voor minder geld. Betere kwaliteit van artikelen, betekent ook vaak een langere levensduur en minder verspilling. Zo kom je uiteindelijk weer bij duurzaamheid en is de cirkel rond.

Relatiemagazine-Vincent-2022_Pagina_05.png